fredag 5 mars 2010

Varför skaffar man barn?

När man är gravid grubblar man mycket på saker och ting. Det kanske är hormonerna eller förväntningarna och aningarna om att livet snart kommer att förändras som bidrar till grubblandet.

Jag har till exempel tänkt på varför man skaffar barn. Bara själva uttrycket är intressant. Precis som det är någonting man bara skaffar sådär hux flux. Om man ska vara primitiv så är det en naturlig instinkt att reproducera sig. Fortplantning och överlevnad. Men så är det inte riktig idag.

Somliga skaffar barn för att förverkliga sig själv. Somliga för att bevisa något. Andra skaffar barn för att rädda någonting, sig själv eller en relation. Somliga verkar skaffa barn för att sedan leva igenom dem. Andra skaffar barn och använder dem som sina försökskaniner för att förändra samhället. Vissa skaffar barn av ensamhet. En del skaffar barn för att de fullkomligt älskar barn och vill helst ha flera stycken, andra skaffar barn för att ha något att visa upp. Ibland undrar man varför vissa skaffar barn överhuvudtaget...

Jag vet inte riktigt varför vi valde att skaffa barn. Många gånger är det nog bara en känsla som infinner sig. Det är en del av livscykeln. Men kanske är det inte så viktigt att veta varför man skaffar barn. Det viktigaste är väl hur du handlar när barnet är fött. För enligt mig så är det dina handlingar som definierar dig.

Jag kommer i alla fall göra mitt bästa för att ge mitt barn de förutsättningar som krävs för att växa upp och bli en stark, självständig och trygg individ.

1 kommentar:

Maximus sa...

Du kommer lyckas perfekt gumman!!!
Du är klok, cool och trygg och då blir det barn också det. Så enkelt är det.
Kram