måndag 2 februari 2015

Tvåbarnschock?

De första två veckorna med en ny liten familjemedlem var omtumlande och känslorna svallade. Tyckte att jag var mer känslig den här gången. Det kändes som att man inte visste vart man skulle placera sina känslor emellanåt. Ja en liten tvåbarnschock. Skillnaden den här gången var dels att jag återhämtade mig fysiskt mycket snabbare och att man kastas ut ur bebisbubblan ganska omgående. Efter två veckor skulle ju rutinerna igång med dagislämning och hämtning, mellis, planera middagen etc.

Isabelle var fantastisk med lillasyster och har aldrig visat någon form av svartsjuka. Hon tyckte det var så roligt med en liten bebis och hjälpte gärna till med att hämta amningskudde, napp och annat. Sofie var en enkel bebis att sköta om. Hon åt och sov mest, precis som det ska vara. När hon var 2,5 månader började hon sova hela natten. Från 20-06 ungefär. Tack min lyckliga stjärna för att jag har fått två barn som sover på natten! Sömn gör ju faktiskt underverk.

Våren var helt fantastisk. Vi promenerade till dagis i strålande sol nästan varje dag. Ja det är så jag minns det i alla fall.

 


Sofie var tidig med sina tänder, de första kom vid fyra månader och ungefär då började vi också med smakportioner. Så småningom blev det gröt och mat också. Hon gillade allt och gör så fortfarande. Sommaren var ju som ni vet fantastisk. Men vi höll mest till i trädgården, tycker det är svårt att ha med en 5-6 månaders bebis på stranden som inte kan sitta ännu men tillräckligt medveten för att bli frustrerad. Vi åkte ofta ner lite senare på eftermiddagen och vissa dagar var vattnet så varmt att Sofie kunde bada hela sig.



Jag njöt verkligen det första halvåret med Sofie och att vara tvåbarnsmamma. Gillar spädbarnstiden på något sätt. Promenaderna, det sociala livet tillsammans med andra mammor, lugna förmiddagar, lekdejter, utflykter och tiden tillsammans med barnen, bara vi tre. Band som växer sig starkare och starkare. Men varje dag, speciellt nu när Sofie snart blir ett år, tänker jag: tiden går för fort, tiden går för fort, tiden går för fort. Jo jag njuter nu också men det är liksom lite mer.....intensivt nu.

Inga kommentarer: