måndag 7 november 2011

Nu ska jag ta död på en myt

Ta på dig en extra tröja så att du inte blir förkyld....

Ja hur många gånger har man inte hört ovanstående....Men nu är det dags att utrota en av vår tids största myter.

Man-Blir-Inte-Förkyld-Av-Kyla.

Man blir inte heller förkyld för att man inte har strumpor på sig inomhus eller glömmer mössan. Du blir förkyld av ett virus och på vintern är vi mer inomhus och kan lättare smitta varandra. Det ska till en riktigt kraftig nedkylning för att ditt immunförsvar ska bli såpass nedsatt men du måste fortfarande utsättas för viruset. Sen är det en annan sak att det inte är speciellt trivsamt att frysa. Men våra kroppar är starka och kan reglera temperaturen bra.

Man kan till exempel läsa mer om detta här

Så. Färdigdiskuterat. När jag är förkyld vill jag vara sval eftersom jag känner mig varmare än vanligt. Jag vill inte svettas i ullstrumpor och snörvla samtidigt. Det finns väl inget värre än att svettas och vara förkyld samtidigt! Och tänk på våra småttingar som inte kan säga till att de är för varma.

Nä. Lagom med kläder är faktiskt bäst även i detta fall. Prosit på er!

Inga kommentarer: