tisdag 18 maj 2010

Vänta bara....

...så säger alla som har barn. Och folk som har barn verkar tro att de som inte har det ligger och pillar sig i naveln dagarna i ända. Det är precis som om de glömt bort hur de själva levde innan de fick barn.

Ja, vardagen kommer att bli annorlunda när du får barn.
Ja, du måste planera mer.
Nä, du kommer inte hinna samma saker som du gjorde innan.

Men måste man då göra det så himla komplicerat? Blir inte livet lite vad du själv gör det till. Måste man vara fröken duktig och göra tusen saker hela tiden? Tänk att det kanske ibland räcker att bara vara med ditt barn. Ta en promenad. Fika tillsammans med en kompis i solskenet och titta på fåglar som flyger förbi. Tror det är det som kallas mindfullness. Klart att man inte kan leva så alltid, klart att man vill hitta på saker med sitt barn. Det ena utesluter ju inte det andra och ibland så sker det saker som du inte kan förutse.

Så ja...jag ställer mig fortfarande frågan, vad är det jag ska vänta på?

Tills jag hittar svaret, ska jag pilla mig i naveln lite, jag som just nu inte har någonting att göra. Och sen när bebisen har kommit då kommer nästa kommentar "Vänta bara tills du har två barn..." Ja och då ska jag och lillan ligga och pilla oss i naveln och vänta tills hon får ett syskon. Men nu sprang jag alldeles för långt in i framtiden.

Alltid retar det någon.....

1 kommentar:

Maximus sa...

Ha ha Gumman du är så klok! Ja du jag kan bara säga en sak...Det blir vad man gör det till och man kan NÄSTAN göra allt som innan bara det att man måste planmera lite och nej man MÅSTE inte ha en massa aktiviteter. Barnet mår bara sjukt bra av att få vara med sin nära och kära och vara med. Du kommer bli en jättebra mamma hur du än gör för det blir folk som har lite självdistans och koll. Babysim eller inte...spelar ingen roll i slutändan. I promise.