måndag 16 februari 2015

Vid matbordet

Isabelle har alltid ätit allt. Kött, fisk, de flesta sorters grönsaker, oliver, fetaost, mörk choklad, räkor etc. Sofie har också varit enkel med maten. Från att jag började ge smakportioner har hon glatt smaskat i sig det som har serverats. Och från några månader tillbaka är det mestadels hemlagat som gäller. Mat på burk? Inte så gott längre....

Vi har alltid ätit middag på kvällen, tillsammans med Isabelle såklart och nu alla fyra. Bara det att nu ser middagarna ut såhär:

Vi föräldrar skär upp mat till barnen. Hets, hets. Jag lägger upp till Sofie medan hon skriker av hunger och bälgar i sig vatten om vartannat. Hon hinner också kasta haklappen på golvet, ta Isabelles kniv och gurgla ut allt vatten över sig så att hon är sjöblöt. När hon väl får sin mat låter det "MMMM", "AMMAMMAMM". Puh. Ok.

"Isabelle, använd kniven", säger mannen
Tystnad...
"Isabelle, på dagis säger de att du var först med att äta med stora bestick och att du är väldigt bra på att använda kniven", säger jag.
Tystnad....Jag tar mat till mig själv. Mannen också. Det gäller att vara snabb nu. Äta eller ätas liksom.

"Jag gillar inte svamp", säger Isabelle
"Men du åt ju det igår?", undrar vi
"NÄÄ ta bort det - TABORTDETPAPPAAAAA!", säger Isabelle

Nu är Sofie färdig och har börjat kasta ris på golvet. Jag ignorerar. Måste äta själv nu. Sofie kastar sig bakåt i stolen för att hon vill gå ner. Ger henne några bitar mat till. Hon äter.

Isabelle dränker maten i sås.
"Mmm vad gott mamma", säger hon
"Så bra gumman", säger jag nöjt

Sofie kastar tallriken i golvet. Vill ner. Jag hämtar en trasa och torkar av henne. Ner på golvet med henne. Jag har ätit tre tuggor. Äter några till och försöker ha en konversation med min man.

"Mammaaaa jag spillde", säger Isabelle.

Pappa torkar upp efter Isabelle. Sofie börjar äta rester från golvet. Lika bra att ge upp. Sofie ska bada.

"Jag gillar inte kött", säger Isabelle
"Men du åt ju precis flera tuggor med kött", säger jag
"Jag orkar inte mer, tack för maten", säger Isabelle, går ifrån, tar iPaden och sätter sig i soffan.

"Nä, du ska inte ha iPaden nu!", säger jag
"Jooo, bara pyttelite, det ska jag", säger Isabelle

Sofie är redan på väg in i badrummet, hon hör hur pappa spolar vatten där inne.

"Ok men bara ett avsnitt", hör jag mig själv säga från badrummet.

Jag och mannen byter. Han plockar undan maten och disken, jag badar Sofie. Isabelle ser två avsnitt av favoritserien....

Alltså, vad är det med fyraåringar? Helt plötsligt får de hökögon och studerar all mat vääääääldigt noga och frågar "vad luktar det?" fyrtioåtta gånger när man lagar mat. Well well, mat får hon i sig men det är lite omständigt just nu.....

Som storasyster vill man hjälpa lillasyster också.
Till lillasysters blandade förtjusning







Inga kommentarer: