torsdag 9 december 2010

Generation lost in space?

Läste en artikel om att det kan vara farligt att resa med små barn till länder som Thailand och Afrika. Och ja, är man normalt funtad så förstår man väl att det finns risker med det? Jag har då aldrig förstått varför man måste sätta sig i ett flyg med sin tvåmånaders bebis och åka till svenne-banan-land no 1, Thailand.
För det första så är flyget förmodligen fullt av snoriga, hostande familjer. För det andra, när du väl är framme på resmålet så utsätter du ditt barn för både det ena och det andra såsom tbc, mässling, magåkommor etc. Och din bebis har faktiskt inte hunnit få ett fullgott skydd mot dessa sjukdomar. Så för vems skull åker man egentligen? Det är ju inte så att bebisen kommer att minnas denna sol- och badsemester....Men i denna ego-centrerade värld vi lever i idag så är jag inte förvånad.

Som grädde på moset så läser jag också fotbollsfrun Malin Wollins kommentarer i ämnet. Och blir upprörd på riktigt! På frågan om hur det var att resa med sin 5-månaders bebis säger hon "Det gick bra. Han låg ju bara där, ammade, låg i vagnen, ammade och sov igen. Det farliga är ju med de större barnen, att de ska drunkna i poolen eller halka på plattorna där." Ehhh...ja nu är Kanarieholmarna en annan sak än Thailand skulle jag tro men det var ju bra att hennes bebis "bara låg där" så att mamma kunde sola. Och hade barnen drunknat så hade det varit poolskötarens fel. Eller?

Vidare säger den snygga fotbollsfrun också att " vaddå, ska de barnen som bor i andra länder flytta till Sverige eller?" Amen kära nån, de barnen är ju födda och uppvuxna i de länderna och är förmodligen resistenta mot helt andra saker än vi svenskar. Hur naiv får man vara?

Hur som helst, på slutet har hon iaf en poäng. Vi håller på att jobba och stressa ihjäl oss för att kunna ha råd med Thailandsresan till vintern istället för att ta hand om våra barn i vardagen. Det är den vardagen som är livet. Åtminstone i min värld. Det andra, det är guldkanten. Våga stanna hemma med bebben och sätt guldkant själva! När ska min generation fatta?

Artikeln hittar du här

Och nä, jag menar inte att man inte ska resa med barn men så smarta är väl mina läsare att ni förstår det. Längesen jag delade ut en käftsmäll här i bloggen, har bloggat så snällt ett tag så nu var det dags hehe....

1 kommentar:

Keeya sa...

Hehe sant att ingen kommenterar när man skriver om samhälsfrågor ;)

Jag är nog den som kommer att resa. Såklart tycker jag att Lovisa är lite för ung nu men vi planerar att resa till Dubai i mars med en annan barnfamilj. Det går bara man tänker några varv extra. Ser till att barnet har vaccinationer och om det ammas så är det väldigt bra skyddat mot bakterier.

Sist när jag var i Thailand så blev jag lite sur när jag såg en barnfamilj som typ aldrig smorde in sina barn! Yngsta tjejen som var kanske 1 år hade ingen solhat utan bara trosor på sig. Hon stod hela dagen vid den lägsta delen av polen, alltså dubbel uv-strålning. Om man skall resa måste man ta reda på fakta så då reser man säkert.

En annan sak jag blir irriterad över är detta överdrivna användande av handsprit! Vissa tom vill inte röra sina egna barn i hemmet innan de har spritat händerna?! De ger sina barn en björntjänst som aldrig får komma i kontakt med normal bakteriaflora som är livsviktig. En frisk människa har 2 kg bakterier i tarmarna som skall vara där. Sen så finns det en stor risk att barnet slickar i sig handspriten och det är ju giftigt!

Fler sådana här inlägg och jag borde också skriva mer vettiga saker. Men just nu är jag i min bebisbubbla :) Massa kramar till er sötisar