torsdag 10 mars 2011

Får man skriva vad som helst?

Sociala medier innebär bland annat att vi kan titta in i folks liv och du bestämmer själv hur mycket du vill synas och höras. Jättebra. Vi kan hålla koll på omgivningen och skapa fantastiska nätverk. Vi kan också hamna i dålig dager, bråka offentligt och kränka andra personer. Utan att vi är medvetna om det.

På Facebook tycker jag att det är svårt att sålla och att inte läsa vad kompisar skriver. Man matas ju med uppdateringar hela tiden. Och för mig är det tidvis chockerande att läsa vad folk skriver om sitt liv.  Det som upprör mig ofta är när man skriver nedlåtande om barn. Det kan vara rent generellt, det kan vara om andras eller sina egna barn. Men jag gillar inte när man skämtar på andras bekostnad. Häromdagen läste jag en statusuppdatering om att någons son hade sagt något om hans mer privata kroppsdelar. Alltså, är det något att skriva på Facebook? Är inte en sådan sak just det. Privat. Jag har också nyligen läst att folk jämför barn med fulla personer och att om en vuxen hade ett barns beteendemönster borde man spärras in. Finns det ingen respekt här? Ska detta vara roligt?

De sociala medierna har exploderat och nu är frågan om vi kan hantera dem? Det verkar som att folk har blivit helt avtrubbade och omdömeslösa. Håller vi på att bli en fördummad befolkning? Visst, jag bloggar. Jag visar utvalda bilder på Isabelle. Och jag har många åsikter. Men jag skriver inte kränkande, särskilt inte om barn, djur eller sjuka. Och jag försöker att generalisera när jag skriver.

Jag trodde att world wide web skulle göra oss till mer upplysta varelser. Jag är tveksam.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Absolut, håller med dig även om jag inte är någon moralpredikare men man har sina värderingar och principer.

Skulle vilja nämna ett grovt exempel men vill inte framstå som en moralkärring och inte hänga ut någon men vissa saker delar man kanske med sina närmsta inte med alla för att läsa.

Och tyvärr är det väl så att gränserna flyttas fram mer och mer hela tiden för vad som är okej.

Maria sa...

Jag älskar helt enkelt hur du skriver och uttrycker dig C. :-)

Keeya sa...

Eller är det bara så att webben gör så att vi märker hur dumman folk egentligen är? En fråga bara att tänka på. Men jag håller med dig. Massa kramar från oss!